varför jag valde att sluta rida Golli!

ha i tanken att golli är under utbildning och den som utbildar kommer direkt  från ridskolan och även fodervärd på henne.
 
Det hela började med att hon inte gick in i transporten, det var först andra dagen hon gick in efter x antal timmar.
väl i det nya stallet var hon ganska stressad och sådär, hon har mycket nerver.
Dagen efter hon kom till nya stallet sa fodervärden att jag skulle provrida.
första gången i ridhuset och sådär, jag red inte. hon var för stressad (såklart) så vi tränade henne från marken.
Några dagar senare skulle jag rida, men sadelgjorden var lös och den gick inte och spänna. "men det gör inget" sa fodervärden. jag hoppade av.
sen fick jag jobba henne från marken, eftersom jag inte fick rida.
Efter ett tag började golli att vägra gå, då golli är en häst med nerver, envishet och nollrespekt så tog det timmar att få in henne.
 
sen fick jag äntligen hoppa upp på golli. inte det lättaste att lära känna hästen när en annan inte kan va tyst.
Golli kan inte fatta galopp. fodervärden lär genom att gasa piska med spöt massor så hon tillslut faller in i galopp 2 steg och bockar. jag har inte kunskapen att utbilda med det känns inte som rätt metod.
så jag har bara skrittat och travat.
Hon går varken på spåret eller tar ena skänkeln, vilket fodervärden säger att hon gör men det har jag svårt att tro på.
 
att vara fodervärd och jobba hästen hårt att den måste vila dagen efter på medryttarensdag anser jag är fel. efter några dagar kom det fram att fodervärdens endast hade jagat henne då hon inte hade fått dag i henne eftersom jag hade tagit av grimman då jag ansåg att jag var tvungen då hon hade början till skav.
och att fodervärden då fick bröstsmärtor och fick åka till akuten är totally mitt fel.
jag tycker det låter som dålig kondis!
 
En dag när jag kom till stallet skulle jag mocka då fodervärden inte "hunnit"
 boxen var full av kiss och bajs och luktade starkt och var en sjö.
Att i det läget vara betalande medryttare kändes för mig som att jag bidrog till djurplågeri.
 
sen en gång hoppade jag ett hinder
"det är lite tidigt, hon har inte taktiken" heter det inte teknik?
den hade hon iaf, kolla bara bilden.
 
om hon bara hade sagt att jag inte skulle hoppa och sådär hade det varit ok för mig men när hon kom med massa bullshit så blev det bara fel.
sen när jag då skulle ringa henne och förklara så svarade hon inte.
 
sen hade hon ett och samma schabrak i nästan 2 månader, hon hade ju faktiskt fler hemma.
För en vecka sen sa jag att hon behöver köpa flugspray, okej det ska jag sa hon.
en vecka senare hade hon inte gjort det, HON HAR JU INTE RÅD..
 
igår när jag skulle ta in golli från hagen, så började hon bocka och sparka. 8 av 10 sparken träffade nästan mig med centimeters marginal.
eftersom jag vill fylla 18 innan jag dör så lämnade jag henne i hagen igen.
"det är ju bara att fortsätta gå" aa visst, men i det läget gick det inte!
de 2 senaste gångerna har jag kommit hem gråtandes.
 
Golli är otroligt fin, men ingen häst för mig.
att fodervärden inte har så mycket kunskap gör det inte bättre.
allt i korta drag. det kommer en bildbomb på oss senare!
JAG ÖNSKAR DEN BLIVANDE MEDRYTTAREN LYCKA TILL!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0